W ostatnich tygodniach PKP Intercity chętnie oferowało bilety za złotówkę. Za symboliczną kwotę bilety mogli kupić seniorzy, uczniowie i studenci były także dostępne na Pendolino do Zakopanego i na dzień dziecka. Skoro jest tak tanio, to dlaczego wielu pasażerów jest niezadowolonych?
14 października PKP Intercity przewiozło rekordowe
ponad 430 tys. pasażerów. Był to efekt promocji dla uczniów i studentów przygotowanej
na Dzień Edukacji Narodowej – bilety można było kupić za symboliczną złotówkę.
Na tym promocje PKP Intercity się jednak nie kończą.
18 października do Zakopanego pojedzie Pendolino – to przejazd zapowiadający regularne połączenie, które ruszy od nowego rozkładu jazdy. Również na nie bilety było można kupić za złotówkę – rozeszły się w ekspresowym tempie. Z kolei
20 października za złotówkę jeździć będą seniorzy. Wcześniej PKP Intercity oferowało bilety za złotówkę z okazji dnia dziecka czy na przewóz rowerów.
Zarówno w przypadku seniorów, jak i uczniów „dostępność biletów w puli promocyjnej była nieograniczona”. Efekt promocji jest wyraźny: rośnie zainteresowanie koleją i przybywa pasażerów, ale pojawiają się też głosy krytyki. Na dni objęte promocją trudno jest kupić, a na niektórych trasach jest to wręcz niemożliwe.
Bilety za złotówkę się sprawdzają?
Brak możliwości zakupu na najpopularniejszych trasach w dni objęte promocją może być problemem dla osób podróżujących służbowo czy z innych powodów decydujących się na zakup w ostatniej chwili. Część z nich skarży się na brak możliwości zakupu w mediach społecznościowych – to nie jest może ogromna grupa, ale sprawą zainteresowały się największe krajowe media. O braku biletów pisały
Wirtualna Polska,
Onet,
Dziennika Gazeta Prawna czy
Wyborcza.
– W kwietniu, z okazji tysiąclecia Królestwa Polskiego, obiecaliśmy, że wypuścimy w tym roku milion promocyjnych biletów. Takie słowa padły w Gnieźnie na konferencji prasowej i tej obietnicy staramy się dotrzymać: bilety promocyjne się pojawiają – mówił Janusz Malinowski, prezes zarządu PKP Intercity.
– Do tej pory bilety za złotówkę oferowaliśmy, np. z okazji Dnia Dziecka, kiedy przewieźliśmy 331 tys. pasażerów. W międzyczasie wprowadziliśmy w naszym systemie sprzedaży kolejne progi cenowe i system sprzedaży jest zdecydowanie bardziej elastyczny, co nam pomaga w promocjach. Od przełomu czerwca i lipca ruszyły promocje „Poniedziałkowy Odjazd” – zaznaczył prezes PKP Intercity. Dodał przy tym, że na 14 października na tanie podróże umawiały się całe grupy uczniów i zapowiadał, że podobne grupy będą jeździły też w dzień seniora.
– To nie są promocje w weekendy, lecz w poniedziałki czy wtorki, gdy zwykle mamy 120 tys. podróżnych przez cały dzień – wyjaśniał Malinowski. Przewoźnik zapewnia, że takich promocji nie stosuje w wakacje, gdy pasażerów dziennie jest nawet 350 tys. Zaznacza także, że o promocjach informuje z wyprzedzeniem co ułatwia planowanie podróży, a w razie potrzeby stara się też wzmacniać najbardziej oblegane składy.
– Dynamika przyrostu seniorów w naszych pociągach jest dwukrotnie większa od dynamiki przyrostu pasażerów, więc te promocje dają nam jednoznaczny efekt. Zachęcają do podróżowania pociągami – mówił Malinowski. Jak podkreślił, podobnie jest z młodzieżą, wśród której ciągle jest wielu siedemnasto- czy osiemnastolatków, którzy nigdy nie jechali koleją. – Te osoby zmieniają swoje nawyki i to jest nasz cel, nawet za jeden dzień niedogodności – podkreśla Malinowski.
Czuć oddech konkurencji?
Większa liczba promocji w PKP Intercity nie jest jednak przypadkowa – na rynku pojawił się bowiem konkurencja. Jako pierwszy
czeski Leo Express ogłosił, że od marca przyszłego roku pojedzie między Krakowem a Warszawą, sprzedając najtańsze bilety za 9 zł. Później
pojawił się także RegioJet, który pierwotnie ofertował najtańsze bilety za 39 zł, ale później ruszył z promocją z 9 zł.
– Największe emocje budzą oczywiście ceny biletów, ale tutaj zarówno my, jak i konkurencja będziemy organizowali promocje. Koszt przejazdu jest oczywiście istotny, ale nie jest to jedyny czynnik decydujący o wyborze przewoźnika – mówił
w niedawnej rozmowie z Rynkiem Kolejowym prezes PKP Intercity. W tym kontekście warto przestudiować przypadek czeski i zobaczyć, jak wyglądała konkurencja w pierwszych latach obecności RegioJet
na trasie między Pragą a Ostrawą.
To co z biletami za złotówkę?
To jak w takim razie jest z tymi promocjami za złotówkę? Czy PKP Intercity powinno je nadal wdrażać w takiej formule jak w tym roku? Zdaniem Jakuba Majewskiego z Fundacji ProKolej czasy takich promocji już minęły.
– Działania tego typu miały sens kilka lat temu, gdy pasażerów na kolei było mało, a miejsc w pociągach dużo. Ściągnięcie nowych osób za symboliczną kwotę i pokazanie im, jak wygląda podróż i jak kolej się zmieniła, miało sens – mówi Majewski.
– Nie chodzi przecież o to, żeby robić z PKP Intercity
lowcosta. Ludzie chcą jeździć koleją, a badania wskazują, że cena nie jest głównym czynnikiem decydującym o wyborze pociągu. Pamiętajmy też, że drogie jest Pendolino, ale poziom cen na większość tras obsługiwanych przez PKP IC jest bardzo przyzwoity. Potrzebujemy większej liczby połączeń, więcej miejsc, a nie tańszych biletów – argumentuje Majewski.
Zauważa przy tym, że rekordowa liczba podróżnych w dzień promocji wcale nie musi mieć tylko pozytywnych skutków. – Nie chcemy przecież pokazywać nowym pasażerom, że dworce i pociągi są zapchane. Ani osobom podróżującym na co dzień, że nie mamy dla nich biletów – podkreśla Majewski.
Zdaniem eksperta to, czego potrzebuje w tej chwili PKP Intercity, zwłaszcza, że na rynku pojawiła się już czeska konkurencja, to program lojalnościowy. – Kolejne zarządy PKP Intercity zapowiadają program lojalnościowy, a potem przesuwają jego start o kolejny rok [
obecnie zapowiadana data startu to kwiecień 2026 – red.]. To może być realne narzędzie do pozyskiwania i utrzymywania pasażerów. PKP Intercity musi dbać o tych klientów, których już ma. Jeśli mają się pojawiać promocje, to powinny one dotyczyć tras peryferyjnych, czy godzin, w których podróżnych jest najmniej, ale nie mogą odbywać się kosztem wiernych pasażerów – podkreśla Majewski.